Lauri Domnick | Äänibrändäys | Audio Branding
  • ETUSIVU
  • AUDIO BRANDING
  • BLOGI
  • YHTEYS
  • TYÖT

Silmä dominoi markkinointibudjetteja

17/11/2014

0 Comments

 
Jos saisit miljoonan euron markkinointibudjetin ja vapauden jakaa sen eri aisteille haluamallasi tavalla, niin kuinka rahat jakautuisivat?

Markkinointibudjeteista maailmanlaajuisesti 83% käytetään silmälle (Martin Lindström, BRAND Sense). Korvat saavat kakusta noin 15% palan ja loput kolme prosenttia jakautuvat haju-, tunto- ja makuaistin välillä. Jos kysymme ihmisiltä, kuinka tärkeänä he pitävät eri aistejaan (kuvassa mustat palkit) ja vertaamme tuloksia siihen, kuinka käytämme markkinointirahojamme (harmaat palkit), saattaa joku yllättyä (alkup. grafiikka Julian Treasure, The Sound Agency).
Picture
Joku voisi sanoa, että esimerkiksi hajuaistissa piilee kuuloakin isompi mahdollisuus. Ja näinhän se on. Näkö- ja kuuloaistia yhdistää kuitenkin markkinoinnin kannalta pari oleellista asiaa.

1. Sekä silmää, että korvaa voidaan lähestyä olemassa olevia medioita käyttäen (tv, radio, online, printti jne.). Toistaiseksi esimerkiksi tuoksut eivät kulje telkkarin ruudusta läpi.

2. Silmälle ja korvalle voidaan myös sanoa konkreettisia asioita. Maito maksaa euron. Siinä se on silmälle. Kun luet tuon ääneen on sama viesti välitetty korvalle. Konkreettinen viesti on hankalampi välittää maku- tai hajuaistin kautta.

Olemme kuitenkin vielä melko varovaisia sijoittaessamme markkinointirahojamme. Vai olemmeko? Tosiasiassahan olemme lähinnä hölmöjä, sillä tuhlaamme aivan liikaa yhdelle aistille ja jätämme muut huomiotta. Maailman top-15 brändistä 11 käyttää ääntä tietoisesti osana liiketoimintaansa. Tämä tuskin on sattumaa. Näissä yrityksissä tiedetään, että ääni voi vaikuttaa asiakkaisiin jopa 90% voimakkaammin, kuin visuaalinen sisältö.

Maailmalla äänen mahdollisuuksiin on herätty viimeistään 2000-luvun alussa, jolloin itseni kaltaiset yritykset alkoivat saada jalansijaa markkinoilla. Suomi kulkee totuttuun tapaan vähän perässä, mutta täältä tullaan ja lujaa, kuulkaa!
0 Comments



Leave a Reply.

    Seuraa:

    RSS Feed

Copyright Lauri Domnick 2020 / Kuvat: Ville Tarhala, Senja Rapila & Mikko Räsänen
  • ETUSIVU
  • AUDIO BRANDING
  • BLOGI
  • YHTEYS
  • TYÖT