Menetpä melkein mihin tahansa liiketilaan tänä päivänä, niin taustalla soi musiikki. Taustamusiikkia käyttävät niin myymälät, huoltoasemat, ostoskeskukset kuin ravintolat ja jopa laskettelukeskuksen rinnehississä siihen saattaa törmätä. Taustamusiikki on tällaisissa paikoissa enemmän sääntö kuin poikkeus ja jos kauppakeskuksessa onkin hiljaista, niin tuntuu siltä, että jotain puuttuu.
Miksi taustamusiikkia sitten käytetään? Yleisin saamani vastaus tähän kysymykseen on asiakastyytyväisyyden lisääminen. Ihmiset tykkäävät siitä, kun taustalla soi miellyttävä musiikki. Ja asiakastyytyväisyys vaikuttaa ostokäyttäytymiseen, sehän on selvää. Joukosta löytyy kuitenkin niitäkin, jotka ovat sitä mieltä, että musiikki ennemmin häiritsee asiakkaita ja siksi sitä ei soiteta. Yksi kovin merkittävä syy taustamusiikin olemassa ololle on myös henkilökunnan viihtyminen työpaikalla. Monessa liikkeessä siitä onkin tullut taustamusiikin pääasiallinen tehtävä - viihdyttää henkilökuntaa. Valitettavasti se kuuluu myös asiakkaan korviin. Otetaan esimerkiksi parturi-kampaamo, jossa henkilökunta valitsee itse, mitä radiokanavaa kuunnellaan. Ensimmäisellä käyntikerralla soi iskelmäpainotteinen kanava. Seuraavalla käynnillä stereoita on ruuvattu hieman kovemmalle ja liikkeen täyttää tiukasti nuorisomusiikkiin orientoitunut kanava. Asiakkaalle muodostuva brändimielikuva on onnistuttu sotkemaan todella huolellisesti. Asiakkaan ei edes tarvitse muistaa mitään taustalla soineesta musiikista. Riittää, että aivot muistavat mielikuvan paikasta ja nyt meillä on kaksi kokemusta täysin erilaisilla mielikuvilla. Jos emme ole sitoutuneet johonkin tiettyyn kampaajaan, niin menemmekö kolmatta kertaa paikkaan, jonka jättämä muistijälki on sekava? Vai valitsemmeko toisen vaihtoehdon, joka on selkeä ja antanut itsestään voimakkaan mielikuvan miellyttävänä paikkana? Vastaus lienee selvä. Jotta saadaan tähän muutamia faktoja musiikin olemassa olon hyödyistä myymäläympäristöissä, niin kaivetaan hieman pintaa syvemmälle. European Journal of Scientific Research tutki asiakkaiden ostokäyttäytymistä market-ympäristössä. Vastakkain asetettiin "musiikki" ja "ei musiikkia" -tilanteet. Tässä tuloksia: - Musiikin soidessa asiakkaiden liikkeessä viettämä aika oli 41,6% pidempi, kuin ilman musiikkia - Asiakkaiden keskiostos kasvoi 11,8% musiikin soidessa hiljaisuuteen verrattuna - Todennäköisyys ostaa jokin tuote kasvoi 83% musiikin soidessa Kyse on luonnollisesti vain yhdestä tutkimuksesta, mutta vastaavia tuloksia on saatu kerta toisensa jälkeen, kun asiaa on vuosikymmenten ajan tutkittu. Kelpaako mikä musiikki tahansa? Ei tietenkään. Musiikissa melko moni asia vaikuttaa ostokäyttäytymiseen, kuten tempo, äänenvoimakkuus, genre, tunnistettavuus ja niin edelleen. Näistä lisää tulevissa kirjoituksissani. Keväthanget kutsuvat nyt yrittäjää ja seuraava blogikirjoitus taidetaankin tehdä Rukan lumisista maisemista. Siihen asti hyvää pääsiäistä itse kullekin!
0 Comments
|
Seuraa:
|