Jokaisella yrityksellä on ääni, joka vaikuttaa ihmisiin, jotka ovat sen kanssa kosketuksissa. Vaikka yritys ei olisi edes koskaan mainostanut televisiossa, radiossa tai tuottanut muutakaan audiovisuaalista sisältöä mihinkään, on sillä ääni. Anna kun selitän.
Jos olet nyt työpisteelläsi, niin sulje silmät hetkeksi ja kuuntele. Työskentely-ympäristöstäsi riippuen kuulet kyllä paljonkin ääniä, mutta et kiinnitä niihin juuri huomiota. Keskimäärin huomiomme kiinnittyy vain noin kolmasosaan kuulemistamme äänistä. Sinulta toisin sanoen menee suurin osa kuulemastasi täysin ohi, mutta aivosi kyllä reagoivat kaikkeen. Hyvä esimerkki tästä on valkoinen ääni (kuuntele tästä), jota et oikeastaan enää kuule vähän ajan jälkeen, mutta joka vaikuttaa sinuun rentouttavasti ja auttaa esimerkiksi nukahtamaan (toimii muuten vauvoihin, ping äidit!). Monen eri äänen sekoittuminen ja puuroutuminen luo rauhattoman olon. Esimerkiksi avokonttorissa työskentelyn tehokkuus nousee tutkitusti jopa kolminkertaiseksi, kun laitat kuulokkeet päähän ja kuuntelet niistä jotain rauhallista ääntä, kuten aaltojen kohinaa, sateen ropinaa, lintujen laulua tai edellä mainittua valkoista ääntä. Kaikista yrityksistä lähtee siis ääntä, mutta todella harva suomalaisyritys hallitsee äänensä. Monessako myymälässä esimerkiksi on huomioitu taustaäänen vaikutukset kuluttajan ostokäyttäytymiseen tai sitä, mitä ääntä eri tuotteet pitävät jo luonnostaan? Osaako yksikään kauppias oikeasti kertoa, miksi kaupassa soi musiikki? Monenko yrityksen puhelinvaihteen ääni puhujan äänensävystä jonotusmusiikkiin on suunniteltu sekä tukemaan yrityksen brändiä, että rakentamaan positiivista asiakaskokemusta? Suomalaisissa yrityksissä on aika ottaa mallia muusta maailmasta ja lisätä muutama sivu brändikirjaan otsikolla "yrityksemme ääni". Tässä osiossa määritettäisiin mm. seuraavia asioita. - Brändin ääni (mitä haluamme äänellämme kertoa asiakkaillemme jokaisessa kohtaamisessa?) - Mainosääni - Äänilogo - Musiikki (mainokset, puhelinvaihteet, toimipaikat...) - Tuotteiden omat äänet - Äänimaisema (toimistot, toimipaikat, muut asiakaskohtaamiset...) Konseptoimalla nämä hyvin yritys pystyy ottamaan oman äänensä täysin hallintaan ja vaikuttamaan tehokkaasti mm. asiakaskokemukseen, brändimielikuvaan, myyntiin ja brändipreferenssiin. Ammattilaisen käyttäminen näissä on vähintäänkin suositeltavaa, sillä olettamuksiin perustuvalla ääni-idententiteetin rakentamisella on parhaimmillaankin huonot seuraukset. Autan yritystäsi mielelläni ottamaan oman äänensä hallintaan ja viemään sen tuottavalla tavalla jokaiseen asiakaskohtaamiseen. Kaiken tekemisen taustalla on oma lähes 15 vuoden kokemus alalta sekä valtava määrä tutkimustietoa äänen vaikutuksista ihmisiin.
1 Comment
|
Seuraa:
|