BRÄNDIMUSIIKKI, ÄÄNILOGO, PUHELINÄÄNI JA AUDIO BRAND BOOK
Miltä hinauspalveluyritys kuulostaa? Tämän kysymyksen äärelle pääsimme Bauer Median audiotiimin kanssa, kun pääsimme tekemään yhteistyötä monikansallisen Falck -brändin kanssa. Ääninäytteet löydät jutun lopusta.
Aloitamme kuuntelemalla Aloitimme työmme käymällä läpi Falckin nykyistä äänenkäyttöä eri kanavissa. Saman teimme heidän kilpailijoilleen, jotta osasimme muodostaa käsityksen siitä, miten alalla yleisesti ääntä käytetään ja mitkä ovat selkeitä erottautumistekijöitä.
Kuten jokaisessa asiakkuudessa, perehdyimme huolellisen auditoinnin jälkeen brändin ydinasioihin: mitä me haluamme itsestämme viestittää, millaisen muistijäljen haluamme itsestämme jättää asiakkaalle, joka meidät kuulee. Falckin kohdalla nostettiin kolme ydinasiaa esille: Falck on moderni, turvallinen ja vaivaton.
Kuuntelukomitea vahvistaa suunnan, johon olemme menossa Varmistaaksemme tulevan äänimaailman oikean linjan myös asiakkaan mielestä, kävimme vielä läpi muutamia kymmeniä musiikkinäytteitä, joiden sopivuutta Falckille arvioimme työryhmän kanssa. Työryhmään oli kutsuttu yrityksen kaupallisen johdon lisäksi myös paikallisia Falck-yrittäjiä ja istuipa pöydässä hinausauton kuljettajakin.
Nyt oli meidän vuoromme istua suunnittelupöydän ääreen ja briiffata säveltäjä siihen, millaista materiaalia odotamme hänen tuottavan. Sävellämme asiakkaalle aina kaksi toisistaan hieman poikkeavaa äänimaailmaa, joista asiakas saa lopulta valita mieleisensä. Selkeä suosikki löytyikin hyvin nopeasti, jonka jälkeen käytimme vielä tovin aikaa viilataksemme teoksen - yrityksen Audio DNA:n lopulliseen muotoonsa.
Hyvä brändimusiikki on monipuolinen ja monikäyttöinen Falckin brändimusiikki koostuu muutamasta eri osiosta, joita voidaan hyödyntää yhtenä kokonaisuutena, tai irrallisina toisistaan markkinoinnissa. Musiikin lopun kruunaa luonnollisesti äänilogo, jossa käytimme yrityksen visuaalisessa logossakin esiintyvän haukan kiljaisua (olipa muuten vaikeaa löytää sopivaa kiljaisua, haukat kun kuulostavat yllättävän pieniltä linnuilta).
Musiikkia voidaan sellaisenaan tai pätkittynä käyttää kaikessa yrityksen mainonnassa ja miksei myös asiakastilaisuuksissa, podcasteissa, presentaatioissa tai puhelinpalvelussa. Viimeinen näistä vaatii kuitenkin hieman erikoiskohtelua musiikille, jotta se kuulostaa hyvältä myös puhelinlinjoilla. Siksi musiikista tehtiin oma sovituksensa puhelinpalvelua varten ja se optimoitiin kuulostamaan kelvolliselta myös tuossa ei niin hyvä-äänisessä ympäristössä.
Musiikkia on syytä tutkia Koska musiikki on aina fiilisjuttu ja jokaisella on siitä oma mielipiteensä, halusimme tutkia, herättikö musiikki niitä mielikuvia, joita halusimme korostaa: moderniutta, turvallisuutta ja vaivattomuutta. Lähetimme (ulkopuolisen tutkimusyhtiön toimesta) musiikin kuunneltavaksi noin 400 suomalaiselle ja kuuntelun tulokset yllättivät jopa meidät itsemme. Kaikissa olennaisissa attribuuteissa Falckin musiikki suorastaan loisti. Lisäksi hämmästyttävän moni kertoi aidosti pitävänsä musiikista. Olimme siis onnistuneet tavoitteessamme.
Audiostrategia ei ole pelkkää musiikkia ja äänilogoja Musiikin ja äänilogon lisäksi teimme Falckille selkeät ohjeistukset niiden käytöstä - Audio Brand Bookin, joka myös avaa syitä ja perusteita siihen, miksi yritys juuri tällaista ääntä käyttää - ja miten sitä käytetään. Näin varmistetaan, että esimerkiksi myös paikallisesti Falck-yrittäjien itsensä tekemä mainonta on johdonmukaista konsernin linjausten kanssa. Valitsimme myös brändille sen virallisen puheäänen ja -tavan. Koska kilpailijat käyttivät poikkeuksetta miesääntä, päätimme kulkea vastavirtaan ja mainostaa hinauspalveluja naisäänellä (Ushma Olava).
Yhteistyö kumppaneiden kanssa Falckin musiikin sävelsi Kiwi Soundsin Kim Wirtanen ja tuotantoyhtiö Soundart (Kari Haapala ja Ville Vento) auttoi asiakasta käsikirjoitusten ja spottien tuotannon kanssa. Lopputulos oli kaikkia osapuolia miellyttävä.
Jälkimittaus Falckin mainokset soivat usealla radiokanavalla läpi kesän ja tavoittivat miljoonia korvapareja. Ensimmäisen audiolla brändätyn kampanjan jälkeen oli aika tutkia, millä korvalla ihmiset ovat niitä kuunnelleet. Teetimme mainonnan jälkimittauksen kampanjalle ja kas, tulokset olivat jälleen upeat. Kaikki mittarit osoittivat, että Falckin kesäkampanja oli keskivertokampanjaa HUOMATTAVASTI tehokkaampi.
Falckin tapauksessa otettiin kaikki oikeat askeleet hyvän ja tehokkaan kampanjan rakentamiseen: Brändille luotiin ensin ammattilaisten toimesta oma, erottuva ja selkeä audioidentiteetti. Mainosten käsikirjoitukset ja tuotannot tehtiin ammattilaisten opastuksella ja kaikki tekeminen mitattiin ja osoitettiin toimivaksi. Näinhän tämän kuuluisi mennä.
Sekä me, että asiakas saimme tästä paljon hyviä oppeja, enkä epäile hetkeäkään, etteivätkö Falckin tulevatkin kampanjat olisi yhtä tehokkaita.