Meidän on otettava enemmän vastuuta äänestä, jota luomme ja kulutamme. Niin yrityksinä, kuin yksilöinä.
Valtaosa kaikesta äänestä, jonka päivittäin kuulemme, syntyy tahattomasti ja se on epämiellyttävää. Kodinkoneet, autot, junat, lentokoneet, tehtaat, ilmanvaihtolaitteet, tietokoneet... Vain mainitakseni muutaman. Maailman terveysjärjestön, WHO:n mukaan suurin ihmisten hyvinvointia uhkaava ongelma ilmansaasteen jälkeen on tällä hetkellä melusaaste. Pelkästään liikenteen melu aiheuttaa noin joka kolmannelle eurooppalaiselle terveysongelmia. Joka viides eurooppalainen nukkuu yönsä niin meluisassa ympäristössä, että se on vaaraksi terveydelle. Melusaaste ei vaikuta pelkästään terveyteen, vaan myös suoriutumiseemme arjessa. Kouluissa ja töissä. Erään New Yorkilaisen koulun oppilaat olivat viidennellä luokalla osaamisessaan vuoden jäljessä muihin ikäryhmänsä koululaisiin verrattuna. Kyseisen koulun seinän vieressä kulkee junarata, joka aiheutti luokkahuoneisiin keskimäärin yli 90 dB melun (joka edellyttäisi jo kuulonsuojausta). Näiltä oppilailta jäi melun takia saamatta noin 15 % annetusta opetuksesta. Ihmistä ei ole (vielä) suunniteltu elämään meluisissa ympäristöissä. Ihminen sopeutuu nykyisenkaltaiseen meluisaan ympäristöön aikaisintaan 10 000 vuoden kuluttua. Todennäköisesti kuitenkin hitaammin. Teollinen maailma on ollut olemassa niin lyhyen aikaa, että evoluutio ei ole todennäköisesti edes tajunnut vielä, että tässähän tarvitsee alkaa tekemään jotain muutoksia tähän ihmiskehoon. Olisipa muuten hienoa olla näkemässä, millainen ihmiskorva on 30 000 vuoden kuluttua! Onko sillä läppä, joka sulkee korvan melulta? Vai onko kuuloaistimme merkittävästi erilainen? Yritykset kiinnittävät hiljalleen huomiota siihen, millaista ääntä niiden tuotteet pitävät. Hiljaisimmat kodinkoneet palkitaan nykyään ja hiljaisuudesta on tullut yksi suurimmista myyntivalteista esimerkiksi pesukoneiden ja pölynimurien kohdalla. Autot hiljenevät merkittävästi, kun polttoaineista luovutaan ja sähköautot valtaavat markkinat. Uskon, että olemme menossa hitaasti kohti parempaa ja miellyttävämpää ympäristöä korvalle. Mutta vielä on pitkä matka. Yritysten on käytettävä ääntä tulevaisuudessa entistä paremmin ja tietoisemmin. Jos yritys aikoo menestyä, se tarvitsee myös oman äänen, joka on suunniteltu hyvin ja jota johdetaan hyvin. Ensimmäinen askel tätä kohti on yrityksen Audio Brand Book, joka määrittää sen, miltä yritys kaikissa asiakaskohtaamisissaan kuulostaa. Onhan sinun yritykselläsi sellainen suunnitteilla? Suurin vaikuttaja on kuitenkin yksittäinen ihminen. Meillä on mahdollisuus kuluttaa ääntä tietoisesti ja tehdä terveellisiä valintoja myös korvamme kannalta. Kuuloasti on ensimmäinen aisti, joka ihmiselle kehittyy. Ei anneta sen olla ensimmäinen, joka meiltä katoaa. Kuusi vinkkiä kuulosi (ja itsesi) hyvinvointiin 1. Suojaa kuulosi aina, kun melu tuntuu korvissa epämukavalta 2. Osta hyvät kuulokkeet. Nappikuulokkeet eivät ole korvan kannalta paras vaihtoehto. Hyvät kuppikuulokkeet sulkevat äänet ympäriltämme pois, jolloin musiikkia ei tarvitse kuunnella niin kovalla 3. Kuuntele ympäristöäsi tietoisesti. Pysähdy edes kerran päivässä kuuntelemaan kunnolla, vaikka työmatkalla junassa tai bussissa. Mitä kaikkia ääniä kuulet? 4. Anna korvillesi lepohetki. Korvasi valvovat ja tekevät töitä 24 tuntia vuorokaudessa. Anna niille pieni hetki hiljaisuutta päivittäin. Muutama minuutti riittää. 5. Kuluta ääntä tietoisesti. Vältä paikkoja, joissa korvillasi on paha olla ja hakeudu sellaisiin paikkoihin, joissa korvasi voivat paremmin. Sillä on valtava vaikutus hyvinvointiisi kokonaisuudessaan. 6. Ota vastuuta luomastasi äänestä. Millaisen äänimaiseman sinä tuotat ympärilläsi oleville ihmisille? Voisitko tehdä jotain toisin? PS. Jos aihe kiinnostaa laajemmin, voin lämpimästi suositella "In Pursuit of Silence" -dokumenttia. Traileri alla.
1 Comment
|
Seuraa:
|