Teoston vuonna 2012 tekemän taustamusiikkitutkimuksen perusteella 76% sen taustamusiikkia käyttävistä asiakkaista käytti ensisijaisena taustamusiikin lähteenä radiota. Yleisimmin käytetty kanava oli Radio Nova 33% osuudella. Tämä kertoo karua kieltä siitä, ettemme vielä ymmärrä musiikin vaikutuksia asiakkaisiimme. Monessa yrityksessä onkin niin, että taustamusiikki on riippuvaista henkilökunnasta. Jos tunnistat yrityksesi tästä, on aika ryhtyä toimenpiteisiin.
Tässä muutamia simppeleitä syitä, miksi radiota ei tulisi käyttää liiketilojen taustamusiikkina. 1. Radion musiikin tarkoitus on kiinnittää huomiota Kaikki musiikki, joka tänä päivänä soi radiossa on tehty miellyttämään ja herättämään huomiota sen kuulijassa. Mikä on tietysti hyvä. Liiketiloissa tämä kuitenkin vie tutkitusti asiakkaan huomiota ympärillä olevista tuotteista ja palveluista sekä lyhentää asiakkaan ostosaikaa ja keskiostosta. 2. Mainokset Jokaisella kaupallisella radiokanavalla soitetaan mainoksia. Olen ollut K-kaupassa, jonka käytävillä kaikui radiosta S-marketin mainos viikon tarjouksista. Tämä ei voi olla kauppiaan intressi. 3. Radion soittolista ei tue myyntiä Vaikka tietyn radiokanavan musiikkitarjonta istuisikin brändillesi täydellisesti, ei radion soittolistoja ole rakennettu asiakkaan ostokäyttäytymistä tukevaksi. Meidän ostokäyttäytymiseemme vaikuttavat musiikissa voimakkaimmin tempo, äänenvoimakkuus, tunnistettavuus ja genre. Näihin et pääse vaikuttamaan millään tavalla, jos liiketiloissasi soi radio. Suomessa on loistavia taustamusiikkijärjestelmiä, jotka ovat hinnoiltaan kilpailukykyisiä ja maksavat itsensä moninkertaisesti takaisin, kun ne ohjelmoidaan brändin mukaiseksi ja kuluttajan ostokäyttäytymistä ajatellen. Soittamalla radiota liiketiloissasi menetät tälläkin hetkellä myyntiä, joka olisi helposti saatavissa oikein suunnitellulla musiikilla.
0 Comments
|
Seuraa:
|