Jokaiseen meistä pätee yksi sama asia, kun puhutaan äänestä. Meillä on luontainen taipumus hakeutua pois epämiellyttävän äänen luota sellaiseen paikkaan, jossa korvillamme on mukavampi olla.
Kuvittele itsesi omaan lähikauppaasi, mielellään siihen isompaan. Kauppa on tehty silmälle mukavaksi paikaksi. Tuotteiden asettelu on tarkkaan harkittua. Kaupan isolla rahalla suunniteltu visuaalinen ilme toistuu hyllyjen väreissä, hintalapuissa, mainoksissa käytävillä, kassoilla... Kauppa ei myöskään haise pahalta. Osassa myymälää tuoksu on jopa erittäin miellyttävä, kuten leipäosastolla. Mutta miltä kauppa kuulostaa? Jos et pysty kuvittelemaan, niin kiinnitä asiaan huomiota seuraavalla ostosreissulla. Kaupat kuulostavat karmealta. Miksi? Koska kukaan ei ole miettinyt kauppaa suunnitellessa tai rakentaessa, millaiset vaikutukset kaupan äänellä on sen asiakkaisiin. Jos suunnittelijat ja rakentajat (ja ennen kaikkea työn tilaaja) tietäisivät, että kaupan huono ääni syö myyntiä lähes 30% (Milliman '82) asiat tehtäisiin lähtökohtaisesti eri tavalla. Materiaalivalinnoissa osattaisiin kiinnittää tähän huomiota. Ei olisi vinkuvia ja rämiseviä ostoskärryjä. Isot hallimaiset osastot olisi suunniteltu niin, ettei niiden jokaisesta kovasta pinnasta kimpoileva ääni muuttaisi kauppaa kakofonian tyyssijaksi. Huonoja kaupan ääniä lähdetään monesti peittämään musiikilla ja äänimainoksilla. Harvassa kaupassa mainoksista saa kuitenkaan kunnolla selvää, kun ne toistetaan huonoista kaiuttimista tilaan, joka on jo täynnä ääntä. Hyvää tarkoittava, mukava musiikki muuttuu osaksi huonon äänen kakofoniaa. Kuten alussa kirjoitin, epämiellyttävä ääni ajaa meidät pois luotaan. Teemme kaupassa välttämättömät, ennalta suunnitellut ostokset ja painumme mahdollisimman nopeasti kassalle. Kuka on muuten keksinyt, että kassan tulee piipata helkkarin kovaa aina kun tuotteen viivakoodi luetaan? Tässä ilmainen vinkki seuraavalle kaupan perustajalle: Mieti, miltä myymäläsi kuulostaa ja hallitse sen ääntä. Käytä rakennusmateriaaleja, jotka vaimentavat ääntä. Suunnittele ammattilaisen kanssa, millainen äänimaisema myymälään sopii ja miten mahdolliset epämiellyttävät äänet saadaan peitettyä ilman, että luodaan lisää meteliä. Ääni ei ole ollenkaan huono sijoituskohde, kun lasket hyödyn, jonka saat siitä että huono ääni on poissa (jopa +30% myynnissä). Lisäksi hyvällä äänellä voidaan kasvattaa keskiostosta, todennäköisyyttä ostaa tuotteita ja kaupassa vietettyä aikaa, kun se suunnitellaan ja toteutetaan oikein. Miksi kukaan ei toimisi näin?
1 Comment
|
Seuraa:
|