Minulta kysytään usein, miksi niin monessa julkisessa vessassa kuuluu nykyään linnunlaulua. Suora vastaukseni on, etten tiedä. Voin arvailla ja tarjota vastauksia siihen, miksi se voi olla hyvä tai huono asia.
Lintujen laululla on meihin ihmisiin luonnostaan rauhoittava vaikutus. Olen kirjoittanut aiheesta aikaisemminkin, joten en nyt lähde sitä avaamaan enää isommin. Lintujen laulu mielletään usein myös puhtaan ympäristön merkiksi. Helsinki-Vantaan lentoaseman vessoissa linnut ovat laulaneet jo aika pitkään ja kaikki siellä käyneet muistavat nuo äänet. Monien julkisten vessojen lisäksi lintujen ääniin törmää mm. joissakin Helsingin keskustan parkkihalleissa. Jos harkitset lintujen tuomista vessojen kaiuttimiin, niin kysy itseltäsi ensin seuraava kysymys. Miksi linnut lauluaisivat suljetussa tilassa, jossa ei useimmiten ole päivänvaloa? Mitä varsinaista hyötyä viserryksestä olisi kaakeloidussa ympäristössä? Minä nimittäin väitän, että valtaosa vessojen lintujen laulusta on laitettu soimaan, koska monella muullakin sitä on ja siihen on kiinnitetty huomiota. Kaikki tilaääni pitää olla jotenkin perusteltavissa, jotta se toimisi halutulla tavalla. Linnut laulavat luonnossa silloin, kun on päivänvaloa, eikä ympärillä ole vaaratekijöitä, kuten petoeläimiä tai luonnonmullistuksia. Kun kuulemme linnun laulavan suljetussa tilassa, jossa ei ole päivänvaloa, syntyy aivoissamme ristiriita ja ääni ei oikein tunnu sopivan tilaan. Olen itsekin tehnyt äänimaiseman vessoihin (Neste K), jossa mukana on myös lintujen viserrystä (kuuntele täältä). Tässä tapauksessa linnunlaulu perusteltiin sillä, että vessojen seiniä koristavat suuret luontokuvat suomalaisesta metsästä, jossa linnut luonnostaan laulavat. Kaikki Neste K:n vessoissa laulavat linnut ovat muuten sellaisia, jotka elävät Suomen metsissä. Lintujen lisäksi äänimaisemaan tuotiin mm. metsäpuron solinaa. No mitä ääntä sitten, jos ei linnunlaulua? Vesi on vessoissa (ainakin toistaiseksi) jo olemassa oleva elementti. Miksi et toisi lintujen laulun sijaan vessoihin veden ääntä, joka on luonnon omaa valkoista ääntä? Solina voi peittää muita ääniä, joita vessakäynnin yhteydessä syntyy. Joillakin se saattaa myös helpottaa tyhjennystä. Vessakäynti määrittää asiakaskokemusta monessa paikassa, kuten huoltoasemilla tai kauppakeskuksissa todella paljon. Ääni on yksi elementti, jolla tätä kokemusta voidaan parantaa merkittävästi. Muut aistit on kuitenkin aina huomioitava. Epäsiistiä ja haisevaa vessaa ei edes täydellinen ääni pelasta.
0 Comments
Selasin hetki sitten netistä, mitä kaikkea äänibrändäys -hakusanalla suomenkielisestä netistä löytyy ja törmäsin sen verran kirjaviin tulkintoihin, että päätin kirjoittaa siitä pari riviä.
Äänibrändäys on kohtuullisen uusi sana. Euroopassa äänibrändäys on yleistynyt vasta 2000-luvun puolella isommin. Suomessa olemme tapojemme mukaisesti ensin katselleet hieman sivusta ja omaksuneet uuden tulokkaan pienellä viiveellä. Se on vielä niinkin uusi juttu, että oikeastaan me kaikki tekijätkään emme taida ihan tietää, mitä äänibrändäys oikein tarkoittaa. Kysyin myös Alexa-nimiseltä älykaiuttimeltani (Amazon Echo) sanan merkitystä, mutta jäin toistaiseksi ilman vastausta. Netissä törmäsin mm. siihen, että aika moni alan yritys on keskittynyt äänituotantoon ja tarjoaa siinä sivussa äänibrändäystä mainosmusiikin muodossa. Toisella äänibrändäys -linkin alla myydään Spotify Business -musiikkialustaa ja äänibrändäys tarkoittaa räätälöityjä soittolistoja. Kaikista osumista en edes ihan täysin ymmärtänyt, mitä oltiin myymässä. Koska pidän toistaiseksi ainoaa alan blogia Suomessa, katson velvollisuudekseni hieman oikaista asiaa ja toivon mukaan näin myös lisätä sinun, kenties tulevan asiakkaani ymmärrystä tästä uudesta kuumasta perunasta, äänibrändäyksestä. Äänibrändäyksen voi kirjoittaa auki lyhyesti tai koko kirjan paksuisesti. Koska et ole tullut tänne lukemaan kirjaa, vaan blogikirjoituksen, oikaisen nyt siitä, mistä aita on kaikista matalin. Kirjavinkki löytyy jutun lopussa. Äänibrändäys ei tarkoita mainosmusiikkia. Ei äänilogoa, soittolistaa, puhelimen jonotusmusiikkia, äänimaisemaa, tuotteen ääntä, soittoääntä tai mainoksen spiikkaajaa. Nämä kaikki ovat kyllä äänibrändäyksen elementtejä. Vastaus tulee tässä. Äänibrändäys on prosessi. Se on brändin kehittämistä ja johtamista äänen avulla. Se on osa moniaistillista brändiviestintää ja kokonaisvaltaista brändisuunnittelua. Äänibrändäys on strategista työtä, joka konkretisoituu lopulta kuultavaksi sisällöksi. Sen tarkoituksena on kertoa yrityksen identiteetistä ja arvoista erottuvalla ja uniikilla tavalla ja vaikuttaa niin pitkällä, kuin lyhyelläkin tähtäimellä asiakkaan suhteeseen yritykseen ja sen tuotteisiin. Äänibrändäyksen elementtejä voi yrityksestä riippuen olla muutamasta useaan kymmeneen. Äänilogosta brändimusiikkiin, taustamusiikista podcasteihin... Mieti, missä kaikissa asiakaskohtaamisissa ääni on tavalla tai toisella mukana. Niistä jokaisessa äänen tulisi olla suunniteltua. Kaikista tärkein äänibrändäyksen elementti on kuitenkin niin sanottu Audio Brand Book. Tämä on se pieni raamattu, jonne yrityksen ääni on kokonaisuudessaan kirjoitettu auki. Ja sen tulisi löytyä jokaisen yrityksen brändikirjan välistä heti visuaalisten ohjeistusten perästä (tai jopa ennen niitä). Näitä ei myydä Suomessa jokaisen kioskin nurkalla, sillä osaava tekijäjoukko on hyvin pieni. Itseni lisäksi voit kääntyä esimerkiksi Audiodraftin tai Ultra Helsingin puoleen. Tästä kolmikosta jokaisella yrityksellä on hieman erilainen lähestyminen asiaan ja oma tapa tehdä, mutta lopputulos on varmasti hyvä kaikilla. Jokaisella yrityksellä on ääni. Useat ovat jo ottaneet omansa haltuun ja rakentavat sillä brändiään entistä vahvemmaksi. Jos yrityksesi ääni on vielä johtamista vailla, niin tänään on hyvä päivä ottaa se haltuun. Tiedät kenelle soittaa. Se lupaamani kirjavinkki: Sound Business (Julian Treasure) Yllä oleva lyhyt selitys äänibrändäyksestä on osittain lainattu ja vapaasti käännetty ABA:n (Audio Branding Academy) sivuilta. |
Seuraa:
|